A 2x2 sávos, osztott pályás autóút a Kecskemétet Békéscsabával összekötő M44-es részeként épül, a 18 km-es szakaszt 785 millió forintért tervezik meg.
Közös ajánlattevőként a RODEN Mérnöki Iroda Kft. és a TURA-Terv Mérnökiroda Kft. tervezheti nettó 784,5 millió forintért az M44-es autóút Kondoros és Békéscsaba közötti szakaszát. Az eredmény a szerdai Közbeszerzési Értesítőben jelent meg. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzést hirdetett a 18 kilométer hosszúságú, 2x2 forgalmi sávos, osztott-pályás autóút és a hozzá kapcsolódó építmények kiviteli terveinek és a kivitelezési közbeszerzés tenderdokumentációjának az elkészítésére. A közösen indult két budapesti székhelyű cégen kívül más ajánlattevő nem volt az eljárásban.
Az M44-es autóút új nyomvonalon megépülve, a korábbi sajtóhírek szerint úgynevezett gyorsútként köti majd össze Kecskemétet Békéscsabával, majd folytatódna kiépítése a román határ felé.
Az utat három fázisban építik meg: Kecskemét és Tiszakürt (40 km), Tiszakürt és Kondoros (62 km), illetve Kondoros és Békéscsaba között (18 km). A korábbi tervek arról szóltak, hogy a középső, Kondoros-Tiszakürt szakasz épülhet meg hamarabb, a másik kettő egy időben, 2017-től kezdődően. „A Kondoros-Tiszakürt szakasz jelenleg olyan előkészítettségi állapotban van, hogy nagy valószínűséggel még ebben a kormányzati ciklusban megépülhet” – mondta idén januárban Dankó Béla, országgyűlési képviselő a Békés megyei Rádió1-nek. Hozzátette, az útszakasz engedélyei már rendelkezésre állnak, a következő lépésnek a kivitelező kiválasztását és a forrás előteremtését nevezte meg.
A tavaly december 2-i Magyar Közlönyben jelent meg a Modern városok program keretében az uniós pénzből nem finanszírozható főutak fejlesztéséről szóló határozat. Eszerint 2017 és 2019 között 579 milliárd forint jut útépítésekre. Ebben az időszakban a megjelentek szerint többek közt megvalósulhat az M44-es gyorsforgalmi út Kecskemét-Nagykőrös-Békéscsaba közötti szakasza.
Mi a gyorsút?
A gyorsút 2x2 sávos, fizikai elválasztással rendelkező, leállósáv nélküli gyorsforgalmi út 110 km/órás sebességhatárral, amelyen lehet kereszteződés (vagyis hidak, felüljárók helyett egy szintben összefutó utak). A nemrég bevezetett kategória az autópályához képest szerényebb, a hagyományos főútnál azonban gazdagabb műszaki tartalmú.
A gyorsút forgalmi kategóriát tavaly októberben bevezető kormányhatározat az út mellé vadvédelmi kerítés építését írja elő, illetve kimondja, hogy a szintbeli kereszteződések között a legkisebb távolság 15 kilométer lehet. A szintbeli kereszteződésekben a jelzőlámpás forgalomszabályozást jelöli elsődlegesnek. A kormány ugyanakkor úgy építteti a gyorsutakat, hogy autópályára való fejlesztésének a lehetősége biztosított legyen.
A kormány korábbi számításai szerint, míg egy kilométer autópálya 2,5–4 milliárd forintból épül, addig a gyorsút kilométere 1,5–2,5 milliárd közötti összegből jön ki.
(mti, koroshircentrum.hu, magyarepitok.hu, iho.hu)
Összesen 14,1 kilométernyi 2x1 sávos pálya kivitelezési dokumentációjának elkészítésére írtak ki feltételes közbeszerzést.
Székelyudvarhely és Székelykeresztúr között több mint 20 kilométer hosszan, négy új hidat is építettek.